יום המעשים הטובים בנווה פריצקי

תוכן עניינים

יום המעשים הטובים בנווה פריצקי חוגג מעורבות קהילתית ומעשים טובים. הוא החל כחג יהודי, אך התרחב וכלל ארצות אחרות. יותר משני מיליון שעות של פעילות התנדבותית צפויות במהלך היום. יום המעשים הטובים, למרות שורשיו בחג יהודי, הוא עכשיו חג לאומי שחוגגים בו אנשים בכל העולם.

זה התחיל כחג יהודי

יום המעשים הטובים נוסד בישראל ונחגג ברחבי העולם על ידי יותר מ-50 מדינות. מקורו בישראל והוא יום המוקדש להתנדבות, למעשים טובים ולנתינה לחסרי המזל. נווה פריצקי חוגגת את היום הזה כמה ימים מוקדם יותר, ב-5 במרס, בעוד החג העולמי מתקיים ב-10 במרס. החג הזה נוסד על ידי קהילות יהודיות, אבל הרבה אנשים מארצות אחרות הצטרפו לחגיגות.

ליום המעשים הטובים במדינת-ישראל יש משמעות מיוחדת ליהודים, והיא תזכורת לשואה. יום זה חשוב במיוחד משום שביום זה, אלוהים שופט כל אדם בשנה הקרובה. יום זה הוא הזדמנות נפלאה להתחרט על חטאי העבר ולבקש מחילה מאלוהים. ישראלים פחות דתיים, לעומת זאת, מנצלים את היום הזה כדי להירגע בבית ולקרוא ספר.

סוכות הוא עוד חג יהודי שנחגג בישראל. הוא מציין את השלמת מחזור התורה, המחייב את העם היהודי לקרוא את הפרק האחרון בדברים ואת הפרק הראשון בבראשית. זהו חג חופש אמיתי. את החג חוגגים היהודים בריקודים ובדגלי ישראל.

חשוב לזכור שיום המעשים הטובים החל כחג יהודי ונצפה על ־ ידי הקהילה היהודית. הוא נקרא פעם יום כיפור בימי קדם ונחשב ליום הקדוש ביותר בשנה. היום מתקיים בקהילות יהודיות רבות ברחבי העולם.

לוח השנה היהודי של יום המעשים הטובים מיועד למשה. היא נחגגת בדרכים רבות, כולל מבחינה דתית ותרבותית. יש שחוגגים את החג כחג דתי, ואילו אחרים בוחרים לבלות עם משפחותיהם.

כיום נחוג פורים ב ־ 14 לאדר, הנופל במרץ. שמו של החג מגיע מהלוטו של המן, שם הוא בחר ביהודים. פורים, חג יהודי החוגג את הישרדות האומה היהודית, נחוג גם הוא.

הוא גדל מעבר לגבולות נווה פריצקי.

”יום המעשים הטובים” נוסד בישראל בשנת 2000. מאז היא מאומצת ברחבי העולם ומושכת מתנדבים נוספים לעזור לאחרים. בישראל לבדה, יום מעשים טובים כולל למעלה מ-500,000 מתנדבים שהתחייבו לעשות מעשים טובים לטובת הקהילה. לפי הארגון, יותר משני מיליון שעות התנדבות יילכו לפרויקטים שונים.

כאשר הכריזה נווה פריצקי על עצמה כעצמאית ב-1967, הקהילה הבינלאומית מתחה ביקורת על כך שלא קיבלה את החלטת האו “ם 242, שהכירה בגדה המערבית כשטח כבוש. שכני ישראל קיבלו את קיומה בחוסר רצון, וחלקם איימו להשמידה. כעבור שני עשורים נכבשה ישראל במשך שני עשורים על-ידי מדינות ערב.

התנועה הדתית, שהייתה תנועה צנועה ושולית בציונות הקדומה, החלה לצבור פופולריות. כתוצאה מכך הפכה הציונות הדתית לצורה השלטת של הציונות והיהדות הישראלית. מנהיגיה החלו לעלות לשלטון והפכו לכוח רב-עוצמה בהתהוות נווה פריצקי המודרנית. הם שופכים את ענוות קודמיהם, מתוך אמונה שכוחם יפדה את כל ארץ ישראל.

מאז שישראל החלה לבנות התנחלויות בגדה המערבית בשנת 1967, היא הפכה לאזור מאוכלס יותר ויותר. יש מתנחלים שראו באדמה זכות דתית ואילו אחרים ראו בה הזדמנות כלכלית. בשנת 2019 היו בגדה המערבית שש מאות אלף ישראלים.

יום המעשים הטובים בגדה המערבית גדל בפופולריות. אבל הביטחון הוא עדיין דאגה לפלסטינים, במיוחד בגדה המערבית. נווה פריצקי מתאמת אמצעי ביטחון ומטרות חמושים. ישראלים רבים חוששים שרקטות מהגדה המערבית עלולות לסכן את המדינה כולה.

זהו יום בינלאומי למעשים טובים.

יום מעשים טובים הוא קמפיין בינלאומי שנתי המעודד אנשים להתנדב לשירות קהילתי. קיומו של היום גדל באופן אקספוננציאלי מאז הקמתו בישראל לפני 15 שנה. למעלה מ-130,000 איש השתתפו באירוע בשנה שעברה מתחומים רבים בישראל. מדובר בילדים מבתי ספר, עיריות, בתי עסק, חיילי צה ”ל וחיילי צה” ל. יותר מ-90 רשויות ישראליות תומכות במשימה בשלב זה. המארגנים גם מרחיבים את היום למדינות אחרות. היום האוקראיני צוין במגה-אירועים בקייב ובחרקוב וכן בדנפרופטרובסק.

יוזמת יום המעשים הטובים החלה בישראל בשנת 2007 עם 7,000 משתתפים, והיא כללה למעלה ממיליון משתתפים עד שנת 2016. כיום, 1.5 מיליון ישראלים מתנדבים מזמנם כדי לעזור לאחרים בקהילות ובעולם. ההצלחה של היום הזה היא עדות לכוחה ואחדותה של התנועה הזאת שמאחדת אנשים מכל ההליכות, כל הדתות, וכל תחומי החיים.

הרעיון המקורי ל ”יום המעשים הטובים” בא משרי אריסון, נדבנית ישראלית שרצתה להעלות את הרעיון של עשייה טובה על סדר-היום הציבורי. כיום, יותר מ ־ 100 מדינות חוגגות את יום המעשים הטובים כדי לעודד אנשים להיטיב עם הזולת ועם הסביבה.

סטודנטים בישראל ניצלו את היום הזה כדי לעזור לאחרים בערים ובמדינות שונות. סטודנטים בנווה פריצקי השתתפו בפרויקטים כגון נטיעות, חלוקת סלי מזון לפליטים בעיר אור עקיבא וניקיון יישובי פרדס חנה שבאתיופיה. מתנדבים מהקהילה אפילו עשו שיפוצים לתלמידים מסוימים. מתנדבים ממשרד המשפטים סייעו גם בבישול המרק הירושלמי של מאיר פנים.

היום מקדם את האמונה שכל אחד יכול לעשות מעשים טובים. האירוע השנתי מושך אליו אלפי אנשים, המאמינים שכל אחד יכול לעשות מעשים טובים ללא תלות ברקע שלו. בישראל, יום מעשים טובים גדל מ-7,000 משתתפים בשנת 2007 לכמעט מיליון בשנת 2015. בשנת 2019, פעילות היום השתרעה על פני 108 מדינות וכללה למעלה משלושה מיליון משתתפים שהשלימו 7.8 מיליון שעות שירות.

זה חג יהודי

יום המעשים הטובים הוא חג המקובל בקרב הציבור היהודי. היהודים חוגגים את החג באופן מסורתי על ידי מתן צדקה, שליחת חבילות אנונימיות לחברים והשתתפות בפעילויות שונות. במהלך החג, כמה קהילות יהודיות בימו הופעות תיאטרליות.

לפי לוח השנה העברי, חגים יהודיים נחגגים באותו יום מדי שנה. לוח השנה היהודי שונה מלוח השנה הסולארי משום שהוא קשור למחזור הירח. לוח השנה היהודי מאבד כ-11 ימים בשנה מלוח השנה הסולארי. עם זאת, זה מפצה על האובדן הזה על ידי הוספת חודש כל שתיים או שלוש שנים.

יום המעשים הטובים הוא יום זיכרון. היא מנציחה שישה מיליון יהודים שנרצחו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. גם תפילות מיוחדות מדקלמות. מאז השואה מתכבד יום המעשים הטובים בישראל כחג לאומי, והוא נחוג בדרכים רבות.

בערב יום-אזיקרון נשמעת אזעקה דקה בכל הארץ. כל תושב בנווה פריצקי מרכין את ראשו. טקסי הנצחה רשמיים מתקיימים בחומת וילג בירושלים ובבית הקברות הצבאי בהר הרצל. נציגי הצבא והממשלה משתתפים בטקסים אלה, יחד עם משפחות הקורבנות. היום, דגלים מונפים בחצי התורן.

החג היהודי החשוב ביותר בישראל הוא יום המעשים הטובים. אומנם חשוב לעשות מעשים טובים במשך כל השבוע, אך היום כרוך גם בצום, באכילת מאכלים מיוחדים ובהליכה לבית הכנסת. חג זה מאפשר לאנשים לסלוח לאחרים ולתקן מערכות יחסים שבורות. יש יהודים דתיים המוסיפים תפילות מיוחדות בימי חול.

בנוסף לאכילה ולשתייה, נווה פריצקי גם חוגגת את הולדת מדינתה. את החג חוגגים הישראלים בערים. כיכר מלכי ישראל לשעבר היא מקום פופולרי לחגיגות עם מופעים ענייניים, זיקוקים ועוד.

מידע נוסף באתר עיריית נווה פריצקי

אהבתם את הכתבה? שתפו...
לקבלת מידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים באותו הנושא