ספרי יהדות

חנות ספרים

תוכן עניינים

עבור המתעניינים בלימוד ובמסורת היהודית, ישנם מספר ספרים היכולים לעזור לך ללמוד יותר על אמונות ומסורות יהודיות. בין אם אתה מחפש פריימר טוב על פילוסופיה יהודית או שאתה מעוניין בפרספקטיבה אישית יותר, יש הרבה ספרים יהודיים גדולים שיכולים לעזור לך להתחיל. ספרים אלה כוללים את התלמוד, ספר הזוהר והגמרא.

ניתן למצוא ספרי יהדות באתר דברי שיר >>

התלמוד

התלמוד הוא ספר יהודי מרכזי בתורת היהדות הרבנית. זהו המקור העיקרי לתיאולוגיה היהודית ולחוק הדתי. הוא מכיל את כל החוקים והמסורות היהודיים. טקסט עתיק זה הוא גם אחד היצירות הכתובות העתיקות ביותר על דת בכל ההיסטוריה.

התלמוד הוא היסוד להלכה השולט בכל תחומי החיים היהודיים. הוא מכיל מידע נרחב כמעט בכל נושא. שלא כמו התורה, שהיא טקסט מקודש, התלמוד מעשי יותר ונועד להיקרא ולהידון על ־ ידי אנשים בני כל הגילים.

באינטרנט, ניתן למצוא תרגום מודרני של התלמוד. מהדורת שוטנשטיין היא בת 73 כרכים. היא זמינה בעברית ובארמית. הוא מכיל הערות שוליים נרחבות ופרפרזה מורחבת באנגלית. מהדורה תלמודית זמינה במוזיאון היהודי של שווייץ.

בנוסף לתלמוד, הגמרא מכילה דיונים מלומדים על ההלכה היהודית. הספר הזה נכתב בין 200 לספירה ל-500 לספירה. דיונים אלה נובעים מהתבטאויותיהם של המשנה ומציגים יצירות אחרות ובהן התורה כדי לתמוך בטיעוניהם. שני אלה יוצרים יחד את התלמוד כפי שהוא מובן. התלמוד כתוב בשפה הארמית העתיקה. השפה קשה לקריאה, מה שמקשה על ההבנה. פסוקי הגמרא מסודרים בדרך כלל כסדרה של הצהרות ושאלות. שאלות אלה נקראות הוכחות.

אף שהתלמוד הוא ספר העוסק במערכת המשפט, אין הוא קוד מקודד של ההלכה היהודית. זו תוספת לתורה ולעבודות אחרות על ההלכה היהודית. לעתים קרובות נהוג להבהיר את כללי ההלכה היהודית. אומנם מחבר התלמוד הוא מומחה לדת, אך לא תמיד קל לקרוא את הטקסט.

התלמוד זכה לפרשנות שונה במהלך ההיסטוריה. הטקסט המקורי נכתב על ידי החוקר הצרפתי רבי שלמה יצחק, במאה ה-11. הוא חיבר את הפרשנות התלמודית השלמה הראשונה. מילותיו כתובות בתסריט מיוחד, שנקרא תסריט רש “י. התסריט של רש “י תמיד מופיע בשוליים הפנימיים של הדף.

צ ‘ומש סונצ’ ינו

הסונצ ‘ינו צ’ ומש הופיע לראשונה בשנת 1940. זוהי פרשנות על התנ “ך העברי המכסה את כל טנקה. זה פורסם על ידי Soncino Press. העיתון סונצ “ינו פרסם את הכרך הראשון, תהלים ב ־ 1945, ואת הכרך האחרון, דברי הימים ב ־ 1952. אברהם כהן ערך את הכרך הראשון של הצ “ומש. קודם לכן עבד על תרגומי התלמוד והמדרש של סונצ “ינו. הפרשנות במהדורה זו מבוססת על מקורות רבניים מסורתיים והפכה לגרסה הסטנדרטית של הצ “ומש לקהילות אורתודוקסיות רבות.

הטקסט המקורי בעברית כולל גם את תרגומי המדרש רבא וגם את התלמוד. מהדורה זו כוללת פרשנויות קצרות בהערות השוליים. ההגדה לסונצ “ינו, תרגומו של ססיל רות לעברית, זמינה. הוא זמין גם בתרגום לאנגלית. זוהי בחירה פופולרית ליהודים חרדים ולקונסרבטיבים מסורתיים.

ספר הא-זוהר

הספר פורסם לראשונה בקרמונה, מנטובה ומנטובה בשנת 1560. הוא תורגם מאז לעברית ולצרפתית וליידיש. תרגומים של הזוהר היו לעתים שנויים במחלוקת, אך נחשבו נחוצים כדי להרחיב את הגעתו. מאז הוא הודפס מחדש מספר פעמים, כולל מספר תוספות ומחיקות.

המחקר הציבורי של ”ספר הא-זוהר” אסור כבר שנים רבות. עם זאת, הצו הוסר בדורות האחרונים, והמסמך יכול להיקרא על ידי כל אחד. עד 1540 נאסר עליה ללמוד בציבור. מאז הותר ללמוד ב ”ספר הא-זוהר”, והוא חלק מה ”ראיה מהמנה”.

במאה ה ־ 16 החלו הנוצרים הקבליסטים להתעניין בזוהר וביקשו להפוך אותו לנגיש יותר לנוצרים וליהודים. הם העתיקו את כתבי היד של זוהר והשתתפו בהדפסות באיטליה. הספר נקרא כיום ברבים בקהילות יהודיות ומשיחיות. ישנם מספר חלקים חשובים של ספר הא-זוהר שתורגמו לשפות מודרניות.

הבסיס למסורת המיסטית היהודית הוא ספר הזוהר. הוא מכיל השערות על המשמעות החבויה של החומש. קבליסטים רבים מאמינים שהזוהר נבע ממסורת של חוכמה קדומה אשר נגלתה למשה על ־ ידי אלוהים. דוקטרינה סודית זו הועברה בדורות של רבנים ורב-סרן נביאים.

ספר הא-זוהר מסביר את תעלומת הבריאה. הוא מזהה עשר נביעות אלוהיות, או סירו, שלכאורה אחראיות לבריאתו ולקיומו המתמשך של היקום. הוא עוסק גם בבעיית הרוע ובמשמעות הקוסמית של מעשים טובים ותפילה. ספר הא-זוהר הפך יותר ויותר חשוב ליהודים, ורבים מהם פנו אליו לקבלת הדרכה והשערות מיסטיות. עם זאת, השפעתה הגדולה ביותר לא התממשה עד מאות רבות של שנים לאחר פרסומו.

תרגומי הזוהר הופצו באופן נרחב והותאמו להקשרים שונים. התרגומים המקוריים נעשו בעברית. היו תרגומים רבים לשפות אחרות. בעוד הטקסט המקורי נכתב בארמית, הוא הודפס לראשונה במאה ה-16. תרגומים נעשו כדי להפוך אותו נגיש לקוראים שאינם ארמיים. התרגומים השונים שונים בקהל הקוראים שהם שמו להם למטרה, והגורמים האידיאולוגיים והפוליטיים שהניעו אותם.

הגמרא

התלמוד הוא טקסט מרכזי ביהדות הרבנית. זהו המקור העיקרי לתיאולוגיה, לתורה ולתיאולוגיה היהודית. הוא מכיל סוגים רבים של כתבים רבניים המשמשים את לימודי הדת היהודיים. הגמרא היא ספר של עצות המסביר כיצד להתמודד עם חטאים. ספר זה הוא אוצר בלום של חוכמה ששווה את הזמן המוקדש ללימוד הספר.

הגמרא היא אוסף של הצהרות שנלקחו מהמשנה וממקורות יהודיים אחרים. היא מסבירה את משמעותן של הצהרות סותרות לכאורה במשנה ומציעה דעות חלופיות מפי חז “ל. זהו גם כלי חשוב לניתוח הקשר בין פסוקים מקראיים לבין דעות משפטיות. זה מכסה מגוון של נושאים, מן הארצי לקדוש. מטרתו היא ליישם בסיס ברור והגיוני לחוקים מסוימים.

הגמרא נחשבת לאוסף הראשון של כתבי הרבנים, ומחבריה נחשבים במידה רבה לחוקרי ארץ ישראל. גם חז “ל הבבליים היו מעוניינים ללמוד את תורת המשנה, שהיא המקור העיקרי לתורה היהודית. חז “ל ביקשו להפוך את הגרסאות המקראיות והרבניות ליותר עקביות ומלוכדות.

בתלמוד יש 63 טרקטים. תלמוד וילנה, למשל, מכיל 2,711 פוליוס דו צדדי. ההדפסות המוקדמות ביותר של התלמוד התבססו על שיטה זו, אך מהדורת בומברג אימצה את עבודת האלילים. הגמרא מכונה בתלמוד לעיתים קרובות פרק, טרקטה או משנה ספציפית.

חלק מיצירות התלמוד זמינות כיום בתרגומים לאנגלית. כל היצירות הללו כלולות בתלמוד וילנה ובמהדורות רבות אחרות. עם זאת, ישנם כמה הבדלים שניתן למצוא בתרגומים לאנגלית מודרנית. מהדורה מודרנית של התלמוד זמינה מ-Random House, הכולל פיסוק ותרגום לאנגלית.

הטקסט במהדורת וילנה אינו עקבי. כדי לזהות וריאציות טקסטואליות, פרסם נתן רבינוביץ סדרת כרכים שבה מוצגות וריאציות. כרכים אלה ידועים כגמרא שלמה. הם מכילים סדרה מקיפה של וריאציות טקסטואליות ופרשנים נבחרים.

אהבתם את הכתבה? שתפו...
לקבלת מידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים באותו הנושא